roger-in-bhutan.reismee.nl

Thimphu - Wangdue - Punakha - Trongsa - Jakar

Thimphu - Wangdue - Punakha.
Dit is iets van 90 km / 3 uur rijden zijn. Vanuit Thimphu gaan we weer de bergen in om uiteindelijk op 3140 meter de pas over te gaan. Op dit punt staan 108 stumpa's ter nagedachtenis aan de doden die gevallen zijn bij de gevechten tussen het leger van Bhutan en de Indiaase militanten.

Zoals ik al eerder zei, dit is het tijdstip dat alles in bloei staat en dat klopt ook. De bomen zitten vol met witte en roze bloesem, de rhododendrons en magnolias staan in bloei. Wat dat betreft ziet het er prachtig uit. Zodra we de pas zijn overgegaan, dalen we en zie je ook een verandering in de vegetatie. Het wordt allemaal veel tropischer en de fleece kan ook weer uit.

We bezoeken de tempel van de Divine Madman in de vallei van Metshina. De legenda gaat dat hij nogal van eten, drank en vrouwen hield. Hij werd gevraagd om een demonstratie te geven van zijn bijzondere krachten, waarop hij vroeg of de mensen een koe en een geit voor hem wilde klaarmaken. Toen hij beide beesten had opgegeten, voegde hij de beenderen samen en zo ontstond de Takin (het nationale beest van Bhutan).

De tempel ligt midden in een landbouwgebied en we lopen dan ook door de rijstvelden naar de tempel toe. De huizen hier worden gebouwd van leem. Op de foto zie je vrouwen de leem, die in houten kisten wordt bijeengehouden, aanstampen. De leem is zo stevig dat zelfs als het gebouw vervallen is, de lemen muren nog staan.

Vervolgens maken we een stop in Wangdue, bezoeken daar het de Dzong (hieronder de tempel in de Dzong)

en de weekend markt om uiteindelijk uit te komen in Punakha. We bekijken de Dzong van Punakha.

Voor het eerst een hotel dat helemaal vol zit. Tot nu toe zat in in Buthan met 2 of 3 andere gasten te eten in het restaurant. Nu zit het hele restaurant vol (zeker een man of 40). Ik heb nog nooit zoveel toeristen bijeen gezien. Het wordt me ook al direct duidelijk dat dit soort groepsreizen aan mij niet besteed is.

Punakha - Trongsa - Jakar
De volgende dag is een lange rit (ca 8 uur). We gaan naar de Bumthang vallei in Centraal Bhutan. We moeten wederom de bergen in om 3 passen over te steken. Trongsa is de belangrijkste stad in de vallei, de weg die Oost en West Bhutan met elkaar verbind gaat via de Dzong van Trongsa. In het verleden kon het regiohoofd van Trongsa de handel tussen Oost en West controleren en belasting overheffen. In de grondwet is geregeld dat de kroonprins altijd eerst regiohoofd wordt van Trongsa, alvorens hij tot koning gekroond kan worden.

Onderweg merk je dat je verder in het binnenland komt. De huizen worden eenvoudiger en sommige dorpen zijn nog niet aangesloten op het electriciteitsnet. Daarvoor in de plaats hebben de huizen zonnepanelen om op die manier aan electriciteit te komen.

Er wordt hard gewerkt aan het wegennet in Bhutan en aangezien de meeste wegen in de bergen maar uit één baan bestaan, gaat de weg echt dicht om er aan te kunnen werken. We hebben nog net tijd om te lunchen in Trongsa, maar moeten dan meteen door. De Dzong gaan we dan morgen op de terugweg bekijken.

De route is prachtig en het landschap wisselt meerdere malen van kleur en vegetatie. De dorpjes onderweg zijn alsof je terug in de tijd gaat, maar door al die bochten en hobbels ben ik blij dat we rond 3 eindelijk aankomen in Jakar. Na nog wat sightseeing in Jakar zijn we dan eindelijk om 5u in het hotel.

Hmmm, en nu te bedenken dat we morgen diezelfde weg terug moeten.