roger-in-bhutan.reismee.nl

Tigernest (Paro) - Thiumphu

Gisterenochtend de klim naar Tigersnest. Dit is een van de belangrijkste kloosters van Bhutan. Het ligt op een klif, 900 meter boven Paro. Volgens de legende is Guru Rinpoche hier op de rug van een tijger naar toegevlogen en heeft hij hier 3 maanden gemediteerd. Vervolgens is er een klooster gebouwd. Voor het eerst merk je dat er veel toeristen zijn, want de parkeerplaats staat aardig vol met bussen en auto's.

Ik denk dat circa 40 man op weg zijn naar boven. Je kan te voet of met een paard naar boven. Het is een aardige klim, dan 500 trappen naar beneden en vervolgens weer 240 trappen omhoog. Mijn gids en ik zetten de pas er flink in en het lukt ons om voor de massa boven te zijn. Het klooster kent 5 verschillende tempels en de belangrijkste zit nog op slot als we aankomen. Het lukt ons om alle tempels op ons gemak te bekijken voordat de rest van de groepen er zijn. Jammer genoeg zijn fototoestellen niet toegestaan in het klooster (binnen in tempels mag het sowieso niet), dus fotos van het uitzicht heb ik niet kunnen maken.

Na de lunch vertrekken we naar de hoofdstap Thiumphu, een rit van circa 2 uur. Thiumphu is echt een klein stadje. De meeste gebouwen zijn van beton (wel geschilderd volgens de traditionele gebouwen) en er is ook echt hoogbouw (4 verdiepingen hoog). Er is een 4-baans ringweg het stadje in (nergens voor nodig). Alle overheidsinstanties zitten in Thimphu, de monetaire toezichthouder, Bank of Bhutan etc.

Het hotel is echt goed. Ik had, nav de verhalen op internet verwacht dat het erg behelpen zou zijn (geen warm water, niet al te schoon en beperkte keuze wat eten betreft), maar dat is absoluut niet het geval. De hotels zijn prima (dit hotel heeft voor het eerst een westerse matras en dat slaapt toch wel lekkerder dan een kussentje op een houten plank). Tot nu toe was er altijd een boiler voor warm water. Er is alleen geen verwarming, maar dat wordt opgevangen door een kruik voor in bed. Het eten is, speciaal voor toeristen, standaard aziatisch en bestaat meestal uit buffetvorm bestaande uit rijst, noodles, 2 groenten gerechten 2 vleesgerechten en het traditionele gerecht (chili cheese; dit is allen weg te krijgen met rijst, zo pittig is het). De toeristen worden goed in de watten gelegd.

's Avond een kleine kroegentocht met mijn gids. In japan is karaoke heel populair; hier kennen ze ook zo iets, maar dan in de vorm van dansen ipv zingen. De bedoeling is dat je een dans koopt (eur 1.70) en dan gaan de dames een dans voor je uitvoeren op een podium. Enne, voor de duidelijkheid het is geen Mouling Rouge. De dames dragen hun traditionele kleding en dat betekent dat het lichaam van enkel tot kin bedekt is. Verder zit iedereen er naar te kijken (man en vrouw). Na 3 kroegen en nadat ik de top 20 van Bhutan wel uit mijn hoofd kende, was ik er klaar mee en heb ik mijn gids achter gelaten.

Vandaag sightseeing Thimphu. Nog een voordeel van een gids voor jezelf is dat je zelf het tempo bepaalt. De eerste stop is het Nationa Memorial Chorton te nagedachtenis van K3. De opa van de huidige koning. De koning wordt hier aangeduid als K5, zijn vader is K4 en zijn opa dus K3. Lekker makkelijk. Rond 8uur lopen al veel mensen (met de klok mee) om deze tempel om te bidden. Het zijn zowel jonge kinderen als oude mensen.

Vervolgens gaan we het nationale dier van Bhutan bekijken, de Takin. Dit is een beest met een lijf van een koe en de kop van een geit.

We lopen nog even over de weekendmarkt, waar bijna iedere groentestand wel chili's verkoopt.

De laatste stop is de Dzong. Een Dzong is een combinatie van een klooster en een burcht. Zowel de geestelijke als de wereldse leiders zitten in een gebouw. In de Dzong van Thiumph is het werkpaleis van de koningenhet klooster van de geestelijke leider van het land.In andere Dzongs zit het bestuur van de provincie gecombineerd met een klooster.

Morgen ga ik verder het binnenland in en ben erg benieuwd.

groet

Rico

Erg leuk om zo je belevenissen te volgen. En je vrees voor slecht internet valt ook wel mee!

Titus

Wat een mooi land! Het ziet er nog echt authentiek uit!

Evert en Herman

Blijf schrijven Roger; we genieten op afstand mee van je prachtige reis!

Inge van Dongen

Wat een super mooi land zeg zo puur! Veel plezier!