roger-in-bhutan.reismee.nl

Paro Tsechu Festival

De reden om in deze periode naar Bhutan te gaan, was het feit dat het nulente is en dus veel bomen in de boei staan, maar ook omdat, in deze periode ookhet 5 daagse Paro Tsechu festival is. Zoals ik al schreef draagt het grotendeel van de bevolking nog haar traditionele kleding en ten tijde van feestdagen wordt helemaal uitgepakt. De kleding is luxer en dat zie je doordat er veel meer zijde in is verweven. Het is dan op de tribunes een groot schouwspel van kleuren.

Het festival vindt plaats in het fort (Dzong) van Paro. Door deze middeleeuwse omgeving gecombineerd met de traditionele kleding krijgt ontstaat er helemaal een geweldige sfeer. Iedereen heeft 'koelboxen' met rijst en ander eten bij zich.

Het is niet alleen een dagje uit, maar ook is het festival een moment van zegening. Het Boedhisme is overal in Bhutan. Het is (zo ver ik het kan inschatten) hier meer een levenswijze dan alleen een geloof an sich.

Ben daarnaast vandaag nog met de gids naar zijn neef geweest die een boerderij(tje) heeft en bij de gids thuis geweest. Daar werd ik getrakteerd op boter thee met zout. Het is echt wat je denkt dat het is, thee met boter en zout....niet te pruimen. Na 3 beleefde slokjes het toch maar laten staan.

Geniet van de foto's; helaas kunnen deze niet de sfeer overbrengen die ik zelf ervaren heb.

groet

PS: helemaal vergeten dat de koning van Bhutan ook vandaag op het festival was. Op een gegeven moment moesten alle camera's worden opgeborgen (je mag nl geen foto's van de koning maken) en ging hij in het publiek zitten. Toen de koning wegging waren wij juist op weg naar de Dzong en liepen wij hem tegemoet. Hij bleeft zelfs staan om een praatje te maken en een hand te geven! Helaas dus geen foto's van, maar wel geweldig om mee te maken.

Colleen

Geweldig!! (behalve de boter thee...)
Veel plezier,
gr, C

Freek

Zo was even leuk om bij te lezen; paar dagen mijn spaans opgehaald dus liep wat achter in het lezen van de verhalen. Ziet / leest geweldig. Enjoy !

Herman

Boter thee met zout... lijkt me héérlijk! :-)